Memòries anuals

Memòria d'activitats de l'any 2012 de l'Associació

Memòria d'activitats de l'any 2011 de l'Associació

Al inici d'aquesta memòria, hem de recordar en primer lloc, quin és l'origen de l'Associació; i aquest no es altre que recordar els fets succeïts en l'assalt de la ciutat per les tropes napoleòniques el 28 de juny de 1811. Així doncs un grup de tarragonins, cada any recordàvem els fets, sota el impuls i la memòria del Senyor Jaume Costa i Sarsanedas, al cel sigui; però també cada any, parlàvem de que es tenia que fer alguna cosa més que una ofrena floral al monument als herois, a la Rambla Nova . Per aquesta raó el grup ens varem reunir i decidírem organitzar una associació, que cada any organitzés algun tipus d'actes.

Aquest és l'origen de l'entitat, que al llarg de l'any 2011, any del Bicentenari del setge i assalt de Tarragona el 1811, hem portat a terme el següent:

Després d'alguna reunió preparatòria, el dia 28 de setembre de 2010, es reuniren al antic Palau del Cambrer, al Pla de la Seu número 5, primer pis, local dels Amics de la Catedral, les següents persones:

Carles Abelló, Francesc Barriach, Jaume Benages, Josep Ignasi Boada, Rafel Calle, Joan Maria Maixé, Joan Menchón, Joan Ribas i Elies Torres.

S'acordà per unanimitat iniciar el tràmits legals, per constituir l' Associació setge de Tarragona 1811. D'acord amb l'establert per la llei, es constitueix una junta gestora, formada per: President, Joan Ribas Boix, Secretari, Josep Ignasi Boada Gasulla, tresorer, Joan Maria Maixé Ceballos, i vocal, Francesc Barriach Molas.

Els estatuts foren aprovats per la Generalitat de Catalunya el 22 d'octubre de 2011, amb número de registre 43500. Així mateix també es va tramitar la sol·licitud del NIF preceptiu, que es G55525810. S'ha gestionat també l'alta d'un correu electrònic que es: ass.setgedetarragona1811@tinet.cat , i una pàgina web: associaciosetgedetarragona1811.cat, que ben aviat estarà operativa.

Per part del President i diferents membres de la junta, s'establiren relacions de col·laboració amb l'Arxiu Municipal i amb el Museu d'Història de la Ciutat, per organitzar diferents actes conjuntament. Hem d'agrair al Sr. Jordi Piqué de l'arxiu, i el Sr. Lluís Balart, totes les facilitats que ens varen donar. Es visita també a l'Excm. Sr. Alcalde, que ens oferir la seva col·laboració i va agrair la dedicació de l'entitat.

Al llarg de l'any 2011, es realitzaren diferents reunions de la junta gestora, per tal d'anar perfilant les possibilitats d'organitzar diferents actes, donat les mancances econòmiques que té l'entitat

Amb la col·laboració de diferents institucions, hem pogut organitzar diferents actes que passem a resumir.

El dia 28 de maig, recordant l'assalt al fortí de l'Oliva el 29 de maig de 1811, es va fer una visita al cementiri francès, -a la zona de l'aqüeducte romà-, on varem comptar amb la presència del Director territorial de cultura Sr. Jordi Agras, comentant tots els que ens aplegàrem, que es té que potenciar l'espai. Al mateix dia, més tard i amb la col·laboració de l'Associació de veïns de l'Oliva, es feu una ofrena floral davant de la placa commemorativa del primer centenari. El nostre agraïment a Ematsa, per la col·laboració en endreçar l'espai. Cal agrair en tot cas, l'ajuda en aquest sentit, del veí i consoci Sr. Pere Manuel Llorens.

També en el mes de juny, i en col·laboració amb el museu d'Història de la ciutat, membres de l'associació acompanyaren als visitants en les visites guiades organitzades en el fortí de Sant Jordi.

El mes de juny l'entitat organitza, amb la col·laboració de diferents membres del batalló infantil de 1961, una exposició als baixos de Casa Castellarnau. Constà de pannells de fotografies, uniformes, la bandera, el canó del Cos del Bou, -cedit per l'associació de veïns-, records de les desfilades commemoratives de fa cinquanta anys, en motiu del cent cinquanta aniversari del setge. Fou inaugurada el dia 22 de juny, restant oberta fins el dia 30 de setembre, sent visitada per nombrosos components d'aquell batalló i tarragonins en general, així com visitants del museu.

El dissabte dia 25, diferents membres de l'entitat, procediren a guarnir els balcons de les cases del Pla de la Seu, amb senyeres de la ciutat, cedides pel senyor Jordi Heredia, a qui fem pales el nostre agraïment. També es procedí, amb l'ajuda del senyor Eustaqui Vallés, a la neteja de la placa commemorativa existent a la façana de la Casa del Ardiaca, al mateix Pla. D'aquesta manera quedava l'espai adecentat pels actes del dia 28.

El dia 27 de juny, a les 20, una nombrosa representació de membres de l'entitat participa a la solemne missa en sufragi dels que moriren en l'assalt i saqueig, celebrada a la Catedral, pel Excm. i Rev. Sr. Arquebisbe.

El dimarts dia 28 de juny, a les 20,30 hores davant del Monument als Herois, a la Rambla, es procedí per part de l'Excm. Ajuntament, sota la presidència del Sr. Alcalde a l'acte institucional i ofrena floral. Una vegada finalitzada, s'inicia la desfilada de timbals, pels carrers de l'Hospital, Plaça de la Font, baixada de Misericòrdia, Major i plaça de les Cols, on es situaren les espelmes a les escales, que es portaven en ofrena. Al Pla de la Seu, davant de la placa commemorativa, es guarda uns moments de silenci i es procedí per part de l'entitat a l'ofrena d'una corona de llorer, mentre bategaven les campanes de la Catedral. Una gran quantitat de tarragonins, s'aplegaren als diferents actes, sent aquesta desfilada i ofrena, reconegudes per tothom com un clamorós èxit. Confiem i desitgem tornar-la a repetir cada any. Cal agrair la col·laboració de les diferents entitats de la Setmana Santa, que hi participaren col·lectiva o individualment, en especial al jove Oriol Sech, autor de la melodia que interpretaren els timbalers, sota el títol de “Toc de setge”.

Destaquem que molts tarragonins, oferiren sota la placa rams de flors, i que junt amb les espelmes foren respectades durant els tres dies que restaren dipositades (coincidint amb els 3 dies de saqueig de les tropes napoleòniques). A dia d'avui la corona de llorer, ofrena de la nostra entitat, encara serva el record dels fets commemorats.

Es donà d'alta la pagina web on s' introduirà tota la informació que generi l'entitat, així com articles; de moment encara està en construcció.

S'ha realitzat una reproducció de la medalla commemorativa del 1er. Centenari, amb el revers fent constar la data del 2011. Han estat fetes en plata per la casa Vilamitjana de Barcelona, i adquirides pels membres de l'entitat que ho han desitjat.

Cal assenyalar, que diferents membres de l'entitat cediren material i varen col·laborar en l'exposició realitzada al Tinglado del port núm. 1, organitzada per l'Ajuntament i l'Autoritat Portuària. Així mateix també es cedí material per l'edició d'una carpeta de lamines del gogistes tarragonins.

Per finalitzar, crec que hem de fer constar el nostre de agraïment per la disposició de l'Associació dels Amics de la Catedral, que ens cedeix aquest local on som, per realitzar les nostres reunions i juntes; el nostre agraïment.

Tarragona, 7 de febrer del 2012.

El secretari, Josep Ignasi Boada Gasulla, amb el vist-i-plau del president.