ACTIVITATS DE L'ASSOCIACIÓ DURANT L'ANY 2017

OFRENA FLORAL 2016 AL FORTÍ DE L'OLIVA.- 31 DE MAIG DE 2016 A LES 19.30 HORES.

El passat Diumenge 28 de juny, a les 20 hores va tindré lloc l'OFRENA FLORAL DE LES ENTITATS I INSTITUCIONS TARRAGONINES DAVANT EL MONUMENT ALS HEROIS, A LA RAMBLA NOVA.
Tot seguit va tindré lloc la timbalada popular fins el Pla de la Seu. A les escales es van dipositar les espelmes, i es va fer una ofrena sota la placa que commemora els fets i amb la participació amb la presència de les Milicies Urbanes.

Com també es va fer el descobriment d'una placa a la porta del claustre de la Catedral en commeroració dels 4 canonges Capitulars de la S. E. Catedral: Josep Boni, Pere Huyà, Ignasi Ribes i Josep Rocamora,que durant els anys d'ocupació per les tropes napoleòniques protegiren a la població i salvaren la Catedral de la destrucció (1811-1813).

Fotos de Josefina Ollé.

“TARRAGONA NAPOLEÓNICA. LA HISTORIA QUE GUARDAN LOS ARCHIVOS BRITÁNICOS”, va ser la quarta conferència a càrrec del Sr. Adam Gerard Quigley, Investigador d'arxius històrics sobre documentació dels setges napoleònics, i va tindré lloc el passat dijous 25 de juny, a les 20 h, a la sala d'actes de l'Ajuntament de Tarragona.

Fotos: Pere Manuel Llorens

"TARRAGONA-MALLORCA, DOS MIL ANYS DE GERMANOR, RUBRICATS AMB EL SETGE DE 1811", sota aquest títol, va tindré lloc la tercera conferència a càrrec del Dr. Román Piña Homs, Catedràtic d'Història de Dret i President de la Reial Acadèmia Mallorquina d'Estudis Històrics i va tindré lloc el passat dijous 18 de juny, a les 20 h, a la sala d'actes de l'Ajuntament de Tarragona.

Fotos: Pere Manuel Llorens

"LES MILÍCIES URBANES DE TARRAGONA I LA DIVULGACIÓ HISTÒRICA DE LA TARRAGONA DE 1800", amb aquest títol va ser la segona conferència a càrrec del Sr. Elies Torres Claravalls, President de l'Associació Projecte Tarragona 1800 que va tindré lloc el passat dijous 11 de juny, a les 20 h, a la sala d'actes de l'Ajuntament de Tarragona.

Fotos: Andreu Ximenis

PRESÈNCIA DE LA GUERRA DEL FRANCÈS EN ELS NOMS DELS CARRERS DE TARRAGONA, conferència que va anar a càrrec del Dr. Antoni Jordà Fernández, Catedràtic d'Història del Dret i de les Institucions URV el passat 4 de juny a les 20 h. sala d'actes de l'Ajuntament de Tarragona.

Inauguració de l'exposició de Records del Setge

Organitzada per membres de l'Associació Setge de Tarragona 1811, inaugurada el dia 4 de juny al patí de Jaume I de l'Ajuntament. El Sr. Zapater en representació de l'alcalde va ser l'encarregat de inagurar-la.

Ofrena d'honor als Defensors del Fort de l'Oliva

L'acte celebrat el dia 29 de maig. Obria la desfilada per l'avinguda de Puig i Valls, les Milícies Urbanes de Tarragona, de l'Associació Projecte 1800, seguida de l'Associació Setge de Tarragona i la seva corona de llorer, finalment l'Associació Veïns de l'Oliva, organitzadora d'aquest acte, amb la seva corona d'olivera. Victor Marrugat amb el seu violoncel, alumne del Conservatori de Musica de Tarragona, ens va acompanyar en el moment de les ofrenes de corones. En finalitzar l'acte es va oferir un refresc als assistents i coca amb xocolata als nens.

ACTES DE COMMEMORACIÓ DEL SETGE, ASSALT I OCUPACIÓ. 2015

El proper dijous dia 4 de juny:
- Inauguració de l'exposició sota el títol: "RECORDS DEL SETGE" a les 19.30 h. Pati del Rei Jaume I de l'Ajuntament de Tarragona.

- I tot seguir la conferència sota el títol: " PRESÈNCIA DE LA GUERRA DEL FRANCÈS EN ELS NOMS DELS CARRERS DE TARRAGONA, a càrrec del Dr. Antoni Jordà Fernández, Catedràtic d'Història del Dret i de les Institucions. URV a les 20 h. sala d'actes de l'Ajuntament de Tarragona.

- La confèrencia sota el títol: "LES MILÍCIES URBANES DE TARRAGONA I LA DIVULGACIÓ HISTÒRICA DE LA TARRAGONA DE 1800", a càrrec del Sr. Elies Torres Claravalls, President de l'Associació Projecte Tarragona 1800 i tindrà lloc el proper dijous 11 de juny, a les 20 h, a la sala d'actes de l'Ajuntament de Tarragona (plaça de la Font, 1).

- La conferència sota el títol: " TARRAGONA-MALLORCA, DOS MIL ANYS DE GERMANOR, RUBRICATS AMB EL SETGE DE 1811", a càrrec del Dr. Román Piña Homs, Catedràtic d'Història de Dret i President de la Reial Acadèmia Mallorquina d'Estudis Històrics i tindrà lloc el proper dijous 18 de juny, a les 20 h, a la sala d'actes de l'Ajuntament de Tarragona (plaça de la Font, 1).

- La conferència sota el títol: “TARRAGONA NAPOLEÓNICA. LA HISTORIA QUE GUARDAN LOS ARCHIVOS BRITÁNICOS”, a càrrec del Sr. Adam Gerard Quigley, Investigador d'arxius històrics sobre documentació dels setges napoleònics i tindrà lloc el proper dijous 25 de juny, a les 20 h, a la sala d'actes de l'Ajuntament de Tarragona (plaça de la Font, 1).

- Diumenge 28 de juny, a les 20 h OFRENA FLORAL DE LES ENTITATS I INSTITUCIONS TARRAGONINES DAVANT EL MONUMENT ALS HEROIS, A LA RAMBLA.
Tot seguit timbalada popular fins el Pla de la Seu. A les escales es dipositaran les espelmes, i es farà una ofrena sota la placa que comemora els fets.

El passat dia 5 va tindré lloc al Saló d'Actes de l'Ajuntament de Tarragona, la conferència a càrrec del Sr. Magí-Nicolau Aloguín Pallach, catedràtic de Geografia amb el títol de “1811. Tarragona la forta, mite o realitat”.

Fotos de: Pere Manuel Llorens

OFRENA DE CORONES ALS DEFENSORS DEL FORT DE L'OLIVA
El passat dia 29 de maig de 2014, es va fer l'ofrena de corones als defensors del fort de l'oliva. Aquest any per primera vegada des que se celebra el bicentenari, es va fer un redesfilada per l'Avinguda de Puig i Valls (L'Oliva) les Milícies Urbanes de l'Associació Projecte 1800 l'encapçalaven seguides de l'Associació Setge de Tarragona 1811 i l'Associació Veïns de l'Oliva amb les seves respectives corones, va començar l'acte el coordinador de les Associacions Pere Manuel Llorens, seguit dels parlaments dels Presidents de les esmentades Associacions. Va tancar l'acte el Sr Paco Zapater, de relacions ciutadanes de l'Ajuntament i unes "salves" donaren per finalitzat l'ofrena.

Fotos de: Pere Manuel Llorens

La notícia sobre la ruta literària recordant la vista de Santiago Rusiñol, publicada al Diari Més Tarragona del 29 de maig de 2014.

La notícia sobre els actes de L'Ofrena als defensors del Fort de L'Oliva publicada al Diari Més Tarragona del 27 de maig de 2014.

PROPERS ACTES:

ACTES DE COMMEMORACIÓ DEL SETGE, ASSALT I OCUPACIÓ. 2014

Com cada any, i ja en fa 4, l'Associació “Setge de Tarragona 1811”, amb la col·laboració de la Conselleria de Relacions Ciutadanes de l'Ajuntament, l'Associació “Projecte Tarragona 1800”, el Capítol Catedral, l'Associació de veïns de l'Oliva, els campaners de la Catedral i els timbalers de les diferents Entitats tarragonines, organitza uns actes per commemorar el setge i posterior assalt per les tropes napoleòniques a la ciutat el 1811, així com la conseqüent ocupació.

És en aquest sentit quan redactem aquestes línies per donar-vos a conèixer les activitats que hem programat per aquest any i demanar-vos la vostra participació com a membres actius de la societat tarragonina.

Maig 2014

Dia 29 . A les 8 del vespre, a la plaça de l'Oliva, a dalt la muntanya del mateix nom, col·locació de les corones de llorer de l'Entitat i de la de Veïns, en homenatge als defensors del fort de l'Oliva. Parlaments dels representants de l'Ajuntament i de les Entitats presents. Ens acompanyarà una secció de les milícies urbanes de l'Associació “Projecte Tarragona 1800”.

Juny 2014

Dia14. A les 10 h. Al parc del Francolí. Assaig general dels timbalers participants a “L'assalt”.

Tercer cicle de conferències (Aquestes tindran lloc a les 20:00 hores al saló d'actes de l'Ajuntament):

Dia 5. Sr. Magí-Nicolau Aloguín Pallach, catedràtic de Geografia. “1811. Tarragona la forta, mite o realitat”

Dia 12. Dr. Robert Vallverdú i Martí, catedràtic d'història. “La milícia urbana de Tarragona, una força popular dirigida per les classes privilegiades durant la guerra del francès”

Dia 19. Sr. Carlos Pla Barniol, professor de la Universidad Complutense de Madrid, amb el títol “Condecoraciones y recompensas al valor durante la guerra del francés”

Dia 28 de Juny . En el 203è. aniversari de l'assalt

- Organitzat per l'Associació “Projecte Tarragona 1800”, acte d'homenatge de les Milícies Urbanes als artillers que van defensar la Marina durant el setge.

A les 20 hores, davant el monument als herois de 1811, tindran lloc els parlaments institucionals a càrrec de les autoritats representades i l'Entitat organitzadora.

A les 20'15 h. Ofrena floral a tots els tarragonins i tarragonines que patiren el setge i posterior assalt de les tropes franceses, davant del monument, amb la participació de les Institucions, Entitats i Associacions de Tarragona que, de manera voluntària, ho vulguin fer.

A les 20'30 h. “L'ASSALT”, crida i inici de la desfilada popular al so del “toc de setge” a càrrec dels timbalers de Tarragona i comarques, tots acompanyats per la ciutadania amb espelmes enceses (a partir de la plaça de la Font). Ens acompanyaran els membres de les milícies urbanes de Tarragona en formació, els quals obriran la desfilada.

El seu recorregut serà: Monument dels herois a la Rambla Nova, coca central de la Rambla, carrers de l'Assalt, Bocacalle, plaça de la Font, baixada de Misericòrdia, carrer Major , plaça de les Cols, i Pla de la Seu.

21 h. Ofrena i col·locació de les espelmes a les escales del Pla de La Seu, a càrrec dels participants de la desfilada popular.

21'15h. Toc de Setge conjunt de tots els timbalers participants al Pla de la Seu. Ofrena floral als darrers defensors de la ciutat i repic de les campanes de la catedral, a càrrec dels campaners de Tarragona

Amb aquests actes, pretenem que no s'oblidin mai més els fets tràgics del setge i posteriors assalt i carnatge que patí la població de la ciutat a mans de l'exèrcit napoleònic comandat pel mariscal Gabriel Suchet.

Convidem a la ciutadania a participar-hi, com a homenatge a tots aquells i aquelles que donaren la seva vida o patiren l'ocupació francesa des del 28 de juny de 1811 fins al 19 d'agost de 1813.

Retirada el passat 21 de novembre de la placa del Centenari del Setge de Tarragona al Pla de la Seu per culpa de les obres de Ca l'Ardiaca.

La notícia també va ser publicada al Diari Més Tarragona del passat 28 de novembre de 2013.

Actes realitzades amb fotografies per la commemoració del Bicentenari de la marxa del francesos de Tarragona.

Actes programats per la commemoració del Bicentenari de la marxa del francesos de Tarragona.

Targetó editat per l'Ajuntament de Tarragona amb els actes del día 28 de juny amb l'acte de Commemoració del Setge de Tarragona .

La conferència prevista per demà Dijous 20 de juny, a les 19.30 hores amb el títol “EL SETGE DE TARRAGONA DE 1811” a càrrec del Sr. Francesc Murillo Galimany, llicènciat amb grau en Història, queda ajornada fins a propera data a causa de la defunció de la mare del conferenciant.

Targetó editat per l'Ajuntament de Tarragona amb els Actes programats, per la commemoració del 202è. aniversari del Setge de Tarragona pels francesos.

L'Associació "projecte 1800" organitza la conferència "Històries del setge de 1813".

Serà el dia 25 de juny de 2013, dimarts, a les 19 hores a la sala de conferències del Corte Inglés.

Els Ponents seran: Adam Quigley (investigador) i Alfredo Redondo (arxiver de la Generalitat)

Actes programats properament als mesos de maig, juny i agost de 2013, per la commemoració del 202è. aniversari del Setge de Tarragona pels francesos.

Acta de l'Assemblea General de data 07/02/2012, aprovada a l'Assemblea General de 12 de març de 2013.

Memòria anual de l'any 2012 de l'Associació.

ASSEMBLEA ANUAL DE L'ASSOCIACIÓ DEL SETGE DE TARRAGONA 1811

Per indicació del President, em plau de CONVOCAR-VOS a l'Assemblea anual de l'Entitat, que se celebrarà a la seva seu (casa Balcells del Pla de la Seu) el proper dimarts dia 12 del mes corrent a les 19 hores en primera i segona convocatòries, segons l'ordre del dia següent:

1.- Paraules de benvinguda del president.
2.- Aprovació, si s'escau, de l'acta de l'Assemblea anterior.
3.- Lectura i aprovació, si s'escau, de la Memòria de l'exercici 2012.
4.- Lectura i aprovació, si s'escau, de l'estat de comptes.
5.- Proposta d'activitats que presenta la Junta.
6.- Propostes d'activitats que poden presentar els socis i les sòcies.
7.- Precs i preguntes.

Com sabeu, a efectes d'estalviar-nos les comissions bancàries, no tenim obert cap compte corrent. Així, aprofitaríem la vostra presència per "cobrar-vos" la quota de 20 euros del 2013. Us preguem que si sabeu d'algú que no pot venir, que li en demaneu i ens la feu també efectiva.

Joan-Maria Maixé i Ceballos

Secretari

El propassat diumenge 11 de novembre va tenir lloc la caminada popular als fortins del primer cinturó defensiu de la ciutat durant el setge de 1811.
Un centenar de persones hi van participar.
Aquest acte es va fer, com a col·laboració amb l'Associació "projecte Tarragona 1800", a la mostra Tarragona 1800, entre bicentenaris.
Es van visitar els fortins de l'Oliva, del Llorito i dels Ermitants.

El passat dijous 28 de juny de 2012,va ser l'acte principal en record de les víctimes del Setge de Tarragona l'any 1811.

Enguany vam pujar, per primer cop, pel carrer de l'Assalt de 1811. Minuts s'havia fet l'ofrena floral al Monument dels Herois a la Rambla Nova i els corresponents parlaments protocolaris.

Agrair a tota la gent que ens ha ajudat des de fora (Associació projecte 1800, Associació de veins de l'Oliva, Confraries de Setmana santa, Relacions Ciutadanes de l'Ajuntament, brigada municipal...).

Va ser tot un èxit el lliurament de corones de llorer i rams de flors per part d'Institucions i Entitats tarragonines. Les espelmes van estar els 3 dies a les Escales del Pla de la Seu (corresponents als que van estar els francesos de pillatge, destrucció i carnatge).

El mocadors realitzats enguany van ser molt ben rebuts, tant pels timbalers com per el públic en general.

Les fotos són de Pere Manuel Llorens.

El passat dimecres 27 de juny de 2012, a la Capella del Santíssim de la Catedral de Tarragona oficiada per l'Arquebisbe en honor a tots els/les que perdren la vida i/o patiren les conseqüències de l'assalt de les tropes napoleòniques.

Va ser un acte íntim però molt entranyable. Els Cor i Orquesta de la Catedral ens acompanyà durant l'acte.

L'Arquebisbe estava acompanyat per Rector de la Parròquia de Santa Maria de la Catedral, representants del Cabilde, l'organista de la Catedral i el secretari de l'Arquebisbat.

Document Annexe la homilia de Monsenyor Dr. Jaume Pujol Balcells, Arquebisbe metropolità de Tarragona i primat , pel seu valor testimonial i històric podeu llegir.

Les fotos són de Carles Micó.

El passat dijous 14 de juny de 2012 a la Sala d'Actes de l'Ajuntament, va ser realitzada la darrera conferència impartida magistralment (com a bon professor que ha estat de la URV) per l'amic Dr. Josep Maria Sabaté Bosch sota el títol "L'Església de Tarragona el 1811".

Entre altres coses, i després de fer una mica de resum històric de l'Esglèsia tarraconense, marcà que:

Segons Antonio de Magriñá, la Tarragona del 1800 “ era un gran convento, una gran fortaleza y un Museo arqueológico viviente. La fe y el recuerdo del pasado estaban hermanados. Dios, el rey y la Historia eran la trinidad que imperaba en ella ”. (sic).

Més enllà de la Catedral metropolitana i primada amb el seu Arquebisbe, 8 dignitats, 18 canonges, 3 capellans, 54 beneficiats, 21 ordenats de patrimoni, 32 ordenats de menors, els seminaristes i d'altres institucions afins - les encarregades de les recluses, la gent vinculada al Hospital de sant Pau i santa Tecla, els de la casa d'orfes, etc. -, com a gran convent, només cal veure el llistat de les diferent ordes regulars masculines i femenines amb seu a la ciutat: dominics (25), franciscans (45), agustins(19), trinitaris (14), mercedaris (13), caputxins (32), carmelites (H) descalços (35), clarisses (39), dominiques (25), ensenyança (39), carmelites (D)descalces (24) , i llocs de culte des de les capelles de sant Pau i de sant Magí a la part alta, l'església de sant Llorenç, la de sant Miquel del Pla, o Natzaret a la plaça del Rei, fins a sant Miquel del Port al barri de la marina...

... Per la trona, cada diumenge en la missa “ pro populo ” es llegien, a part de les pastorals de l'arquebisbe, les ordres que arribaven del Estat, gairebé sempre amb les recomanacions de l'autoritat eclesiàstica, d'aquí que amb tota aquesta documentació podem anar seguint no sols el pensament i la ideologia de cada moment, sinó i també l'evolució del moment històric corresponent. ..
I així anà esgotant el "seu temps" i, malgrat que ja va avisar, va demanar les oportunes excuses per haver-se "passat" i tot.

Fotos de Pere M. Llorens

El passat dijous 7 de juny de 2012 a la Sala d'Actes de l'Ajuntament va tindré lloc la segona conferència del cicle, que va ser realitzada per l'arqueòleg municipal Sr. Joan Menchón Bes, amb el títol de:" LES FORTIFICACIONS DE TARRAGONA I LA GUERRA DEL FRANCÈS". Cal dir-vos que ha estat magistral, molt ben preparada i que ens ha mostrat com van anar les defenses de la ciutat des dels seus inicis fins la guerra del francès, les quals no van servir per soportar el setge de un mes i mig ni l'assalt de 20 mil homes de l'exèrcit imperial, de la mateixa manera que tampoc ho feren abans durants els distints assalts de les confrontacions anteriors. El francesos van entrar per la Marina (la zona menys protegida) i van arrassar... I quan van marxar, per Sant Magí del 1813, van derruir tot el que van poder. Tarragona, com sempre, no va aprendre dels errors del passat...

La sala, quasi plena, podem repetir que l'èxit de les conferències és notori, com podeu veure en les fotos.

El passat dijous 31 de maig de 2012 a la Sala d'Actes de l'Ajuntament era pràcticament plena. La primera conferència del cicle ha estat realitzada magistralment pel Dr. Antoni-Maria Jordà Fernández, amb el títol de: "DUES CIUTATS ASSETJADES I UNA CONSTITUCIÓ: TARRAGONA I CÀDIS 1811 – 1812". El catedràtic d'història del dret i de les institucions de la URV, ha donat entrada al propi cicle amb una exposició molt aclaridora de com van anar les coses a Càdis mentre, assetjada com estava, els diputats espanyols van "inventar-se" la primera Constitució de l'Estat, de com era aquest document, que ha significat durant aqusts dos-cents anys, de quin paper van jugar els dos representants tarragonins i la comparació entre el setge gadità i el de Tarragona.

Tarragona segueix recordant i homenatjant als herois del Setge de 1.811.- Publicat el 31/05/2012 per Tot Tarragona

Tarragona recordarà de nou el setge de 1811 amb una multitudinària desfilada de timbalers i espelmes.- Publicat el 31/05/2012 per Redacció Tarragona Ràdio