Qui som

El 28 de setembre de 2010, un grup de 14 tarragonins acorda constituir-se com associació, dotar-la d'Estatuts i donar-li nom propi. L'acord tancava doncs tot una sèrie de converses i inquietuds d'algunes persones que desitjaven contribuir decididament a que cada cop més gent fos conscient del que va passar a Tarragona durant la guerra del francès i el setge, assalt i ocupació de la ciutat des de 1811 a 1813, quan les tropes franceses rebenten tot el que sona a símbols de la ciutat i les seves fortificacions i es retiren a França.

L'objectiu més important doncs de l'Entitat és, com indiquen els seus estatuts, “la promoció, divulgació i estudi de la guerra del francès a Tarragona, de 1808 a 1813”. I, és en aquest sentit, quan s'inicien les seves activitats amb la visita guiada al Fortí de St. Jordi, a càrrec de membres de l'Entitat els dies 30 d'abril i 7 de maig, dins de la programació per part del Museu d'Història i de l'Arxiu Municipal de l'Ajuntament de Tarragona, de les rutes històriques pels escenaris del setge i assalt.

El 28 de maig, a dos-cents anys de la presa del Fort de l'Oliva pels francesos, l'Entitat va organitzar una visita al lloc on va establir-se un hospital de sang i un cementiri de les tropes assaltants, a l'antiga finca de Puig i Valls, al conegut com a Mas de l'Àngel, prop de l'aqüeducte romà i posteriorment es va dipositar una corona de llorer sota la placa commemorativa que hi ha a la caseta de l'aigua a la muntanya de l'Oliva, en record i homenatge als defensors de la plaça forta allí ubicada. Aquest acte va ser compartit amb l'Associació de Veïns de l'Oliva.

El 22 de juny s'inaugurà l'exposició “Records: 50 anys del Batalló Infantil creat per a la commemoració del 150è aniversari del Setge” al Museu d'Història, amb la col·laboració d'aquesta Institució. L'acte va ser presidit pel Director dels Serveis de Cultura de la Generalitat i la regidora de Cultura de l'Ajuntament i l'assistència d'un nombrós públic. L'exposició romandrà oberta fins finals de setembre, amb fins ara, un èxit d'assistència molt important.

El 28 de juny, data de l'assalt les tropes franceses a la ciutat, l'Entitat organitzà una desfilada popular amb timbals i espelmes enceses des del monument als herois de la Rambla fins a la plaça de la Seu, on la tamborinada va finalitzar, per guardar un minut de silenci mentre van tocar a difunt les campanes de la Catedral i es va dipositar una corona de llorer sota la placa commemorativa que hi ha a la façana de l'antiga rectoria de Sta. Maria de la Catedral. L'acte va comptar amb l'assistència de més de tres-cents timbalers i unes 700 persones. Les espelmes restaren a les escales del Pla de la Seu tres dies, el temps que durà el saqueig de la ciutat i el carnatge del seus habitants.

Aquesta tamborinada pretén continuar-la any rera any en l'aniversari de l'assalt, saqueig i assassinat de la major part de la població, com a homenatge als heroics defensors de la ciutat i els seus habitants que resistiren fins a la mort. Encara avui hi ha tarragonins que tenen a la seva família records d'alguna persona que va viure aquella època a la ciutat, als seus voltants o, exiliada i que va deixat testimoni del que va passar.

El 5 de juliol l'Associació va reclamar la restauració i un espai digne per 10 canons de l'època que es trobaven amuntegats a unes les instal·lacions de l'Autoritat Portuària. Aquesta Institució s'ha compromès a fer-ho.

L'Associació es reuneix un cop al mes a la seu dels Amics de la Catedral, a la Casa Balcells, l'antic Palau del Cambrer, al pla de la Seu n. 5, 1r. Pis. S'està preparant ja la nostra pàgina web.

En aquests moments s'han incorporat a l'Entitat un bon nombre de socis i les adhesions continuen. El correu electrònic de contacte és ass.setgetarragona1811@tinet.cat .